7 października 2022

Przejęzyczenie w biznesie — temat tabu.

Przejęzyczenie, raz wypowiedziane, pozostaje w pamięci i w pewnych i w pewnych okolicznościach ludzie, którzy mają złe intencje, przywracają ją do życia i wydaje się, że cię ściga. Wbrew pozorom dyrektorzy i kierownicy firm niekoniecznie są w stanie opanować sztukę przemawiania, która jest jednak powszechną cechą w biznesie. Przejęzyczenia w biznesie to bardzo częsty i tabuizowany temat. Świat biznesu stara się zachować swoje tajemnice i unikać ryzyka nagłośnienia przez media. Niestety, nie jest tak w świecie polityki, gdzie najmniejszy błąd w wypowiedzi może wywołać kontrowersje.

Przejęzyczenie w biznesie: ukryte znaczenie.

Potykanie się w mowie może zdarzyć się każdemu. Sytuacja jest o wiele bardziej żenująca, gdy przejęzyczenie dotyczy menedżera lub współpracownika podczas oficjalnego wystąpienia przed całym personelem, przełożonymi i przedstawicielami partnerów firmy. Przejęzyczenie to tylko ukryta strona rzeczy, nie zawsze jest ona odkrywcza. Tylko osoba, która się przejęzyczyła, może znać jego prawdziwe znaczenie. Ważne jest, aby uniknąć przypadkowej interpretacji, która mogłaby urazić nie tylko autora, ale także wszystkich tych, którzy byli świadkami przejęzyczenia.

Główne czynniki i skutki przejęzyczenia.

Podczas gdy jedni uważają, że przejęzyczenie jest reakcją wywołaną stresem i strachem przed wystąpieniem przed publicznością, inni wysuwają teorię nieświadomej mechaniki. Mówi się, że przejęzyczenie jest wynikiem mechanicznego „pomieszania” dźwięków. Jest to bardzo krępujące i powoduje uczucie wstydu lub dyskomfortu. Istnieją różne sposoby, aby je przezwyciężyć.

Lapsus w miejscu pracy: co mówić, co z tym zrobić?

Spokój poprzedza burzę, po przejęzyczeniu konieczna jest cisza. Cisza jest niezbędna i bardzo korzystna dla obu stron (słuchaczy i mówców), daje im czas na zastanowienie się i uniknięcie pogorszenia wypowiedzi.
1. Pozwól zareagować.
Trudno jest określić, jak słuchający zareaguje na przejęzyczenie, ale w większości przypadków będzie się śmiać. Powinieneś dać im czas na reakcję i przeżuć swoje słowa, zanim będziesz kontynuował, aby uniknąć pogorszenia sytuacji. Jeśli nie możesz zrobić pauzy, powinieneś przyspieszyć swoją wypowiedź i przejść dalej. Widzowie będą to pamiętać, ale przynajmniej konsekwencje będą mniejsze.
2. Dystans do siebie.
Poczucie humoru jest potężną bronią, która pozwala uniknąć publicznego wyśmiewania się. Asymilacja własnych działań to najlepszy sposób na uniknięcie wstydu. W tym celu mówca może wołać do słuchaczy, podkreślając swoje przejęzyczenie i wysuwając pewne kwestie: „Powiedzcie mi, że nie powiedziałem tego, co właśnie usłyszeliście”. To nie tylko uwalnia autora od przejęzyczenia, ale przede wszystkim rozluźnia niepokojącą atmosferę, która mogłaby się wytworzyć wśród słuchaczy.
3. Wyjaśnij bez obrażania się.
Słuchacze wiedzą, że osoba przemawiająca przed nimi jest osobą kompetentną, z dużym doświadczeniem. W przypadku pomyłki potrafi przyznać się do błędu, starając się podać racjonalne wyjaśnienia, nawet jeśli przejęzyczenie wykracza poza racjonalność mówcy. W ten sposób wzbogaca komunikację między obiema stronami. Również niektóre przejęzyczenia zasługują na wyjaśnienie, aby ograniczyć rozczarowanie publiczności. Nawet jeśli jest to czasem absurdalna pomyłka, mówca musi pokazać słuchaczom, że opanował sztukę przemawiania, nie ukrywając swoich błędów.